En yleensä noita työjuttuja pura täällä, koska tää on sellainen "vapaa-ajan blogi". Mutta nyt mietiskelen täälläkin.

On se vaan kumma miten jotkut suosii harmaata taloutta, siis pimeää työtä. Siis henkkoht tasolla mulle on melki sama miten kukakin rahansa tienaa, jokaisen omatunnon omia juttuja. Tietty mitä rehellisemmin sitä parepi, ja sitä enemmän minä pidän arvossa. Rehellisyys kun maan perii, ainakin niin sanotaan, loppupeleissä niin varmaan onkin. Valheella kun on lyhyet jäljet ja niin edelleen...

Tein vaan tuossa viime viikolla yhtä isoa projektia. Jo työn saadessani toimeksiantajani, siis asiakkaani, hehkutti että hän ei sitten mitään kuitteja tästä tarvitse. Ilmoitin että ei siinä mitään, mutta itse tarvitsen sen kuitin ja alvit maksetaan, omalla kuitillaan saapi sitten toki tehdä mitä haluaa. Sitten maksuhetkellä taas kuulin että ilman kuittia voidaan kyllä tehdä, eikös se mullekin ole parempi jos tehdään verottomana. Taas selitin, että kun lainoja on vähän paha maksella jos ei ole tulojakaan, ja kyllä tästä kirjanpitäjälle kuitti lähtee. Ja kuitin siis kirjoitin, ja annoin myös asiakkaalle. Tarvi hän sitä tai ei.

Jos tekisin pimeästi, enhän mä voisi edes jälkeen sanoa että olen kyseisen työn tehnyt. Ja jos tekisin aina välillä pimeästi, niin toki siitä tulisi sitten omaan pussiin rahaa, mutta milläs rahalla ne yrityksen maksut sitten maksaisin? Pyytäisinkö vaikka vakuutusyhtiöstä että jos tehdään vakuutus pimeästi, maksan sitten jos jotain sattuu? Tai kangastukusta että jos vaikka lähettäisivät ilman kuittia ja laittaisivat sitten vaikka keskenään tasan sen pakan hinnan... Saiskos maitokaupastakin maitoa vähän halvemmalla jos ostaisin verottomana? En kyllä maitokaupasta ole aina kuittia huolinut (mitäs sitä roskia kotiin tuomaan), mutta kyllä se kuitti on aina koneesta ulos tullut ja laitettu sitten kassan vieressä olevaan roskikseen. Eikä ole alennusta herunut. Toki en ole tajunnut kysyäkään...

Ja olishan sitä voinut yritystä perustaessaan tuolla pankissa sanoa, että ei tästä mitään papereita tarvit tehdä, tulee vaan sullekin liikaa hommia... Annat vaan niitä seteleitä sieltä jonkun sopivan kokoisen nipun mulle. Hukkaan ne paperit vaan mulla kotona menee kun en mikään järjestyksen ihminen ole. Ja on niin tylsää sitä lainaa maksella takaisinkin, varsinkin kun joutuu miettimään että onko rahaa vai eikö, ja minkä verran sitä on... Ja mitä sitä mitään laskuja puhelinluettelon ilmoituksestakaan tekemään. Laitatte vaan mun ilmoituksen kaikessa hiljaisuudessa sinne keltaisillesivuille. Mä voin sitte vaikka tuoda mäyräkoiran kiitokseksi...

Ei se nyt ihan noin mene... Oon sitä mieltä että jos jotain tehdään niin tehdään kunnolla ja rehellisyyden nimissä. Ja niin että sitä voi sitten olla jälkeenkinpäin tyytyväinen omiin töihinsä. Ja voi ääneenkin sanoa, että joo oon mä tuon tehnyt:)

Ja ihan pakko vielä pakko näyttää mitä oon alkuviikon taas täällä väkertänyt. Näistä mä nautin, ja jos totta puhutaan niin näiden tekeminen ei musta edes työltä tunnu! Näitä olen tehnyt ihan ilokseni. Mikä se parempaa kuin että työstään nauttii (toki nautin työstäni muutenkin kuin näiden kohdalla), ja tietää että se loppukäyttäjäkin nauttii siitä mitä saa:)

234652.jpg